Emakina viert zijn 20ste verjaardag

Van Belgische start-up in een garage tot een internationale digitale topspeler. En het beste moet nog komen.

Emakina Group, een internationale groep van onafhankelijke digitale agentschappen, viert zijn 20ste verjaardag. De digitale topspeler met Brusselse wortels en kantoren in 17 landen ontstond op 1 april 2001 uit de fusie van Emalaya, het digitaal adviesbureau van Denis Steisel, met Ex Machina, het geesteskind van Brice Le Blévennec. De 23-jarige Brice begon zijn webbureau al een decennium eerder, in 1991, als grafisch ontwerp- en multimediaproductiebedrijf. ​

Het kantoor van Ex Machina in 1995
"Wij hebben onze klanten van in het begin een hoge toegevoegde waarde geboden, door creativiteit en spitstechnologie te combineren voor een maximaal impact", zegt Brice Le Blévennec, CEO van Emakina Group. "Deze positieve energie dreef ons vanaf het eerste uur, is er nog steeds vandaag en zal morgen nog sterker zijn. Het is vreemd als ik terugdenk hoe ik op mijn 23ste als jonge geek met mijn start-up vanuit een garage begon aan deze reis, en ik nu mijn trots en visie kan delen met zo'n grote groeiende familie van Emakinians die elke dag magische dingen realiseren."

Emakina Group slaagde er telkens in om mee te surfen op de grote digitale innovaties en jaar na jaar te groeien. In 2003 kwam Karim Chouikri aan boord en hij begeleidde de beursgang op Euronext Growth Brussel (ALEMK) in 2006. Een reeks overnames volgde en in 2014 werd hij aangesteld als mede-CEO. Vandaag verenigt Emakina Group meer dan 1.000 experts op 3 continenten en biedt het full-service ondersteuning aan een grote reeks internationale klanten.

Karim Chouikri, CEO van Emakina Group: "Van harte proficiat aan al onze collega's die dit avontuur mee hebben mogelijk gemaakt waardoor we vandaag als volgroeide 20-jarige schitteren met een volledig onafhankelijk netwerk van digitale topagentschappen. Doorheen de stroom van meer dan 2.000 projecten per jaar hebben we samen een heldere koers uitgestippeld, waarbij we steeds innovatieve opvallende resultaten leveren met een hoog rendement op de investering. Daarbij delen we ons enthousiasme en onze expertise met onze klanten, een echt kenmerk van ons bedrijf. En onze reis en internationale expansie gaan door... het beste moet nog komen."
Denis Steisel, Brice Le Blévennec, en Karim Chouikri in 2004

Even terug in de tijd... Op 1 april 2001 bundelden ondernemers Denis Steisel en Brice Le Blévennec hun krachten en richtten samen Emakina op. Ze deelden meteen dezelfde visie op vooruitgang, gevoed door expertise, wendbaarheid, duurzaamheid en 'people first' als kernwaarden. In de loop der jaren schreven meer dan 3.000 collega's mee aan het succesverhaal van Emakina, van visionaire strategen tot creatieve wizards en verbazingwekkende geeks die in codetaal kunnen denken. Bij Emakina kregen deze experts de kans om rijke ervaringen op te doen en elkaar goed te leren kennen, waardoor ze nog sterkere teamspelers werden.

Emakina werkt vandaag voor tal van internationale merken en helpt hen om te slagen in hun bedrijfskritische digitale transformatie. Het agentschap speelt in op het snel veranderende gedrag van de gebruiker met rijke digitale ervaringen en grote eengemaakte commerce-oplossingen, die alle verkooppunten online samenbrengen. ​

De experts implementeren omnikanaalstrategieën, integreren orderbeheer en de link naar andere platformen. Dankzij de interne multidisciplinaire expertise kunnen de agentschappen van de groep complexe uitdagingen aan, die veel verder gaan dan klassieke online ontwikkelingen. Daarbij horen ook digital experience design, strategie, CRM, transactieplatformen, databaseanalyse, MACH, en veel meer. ​

Dit alles geeft aan dat de toekomst van Emakina er 2 decennia na zijn start mooi uitziet.

Emakina.BE Emakina Global

Emakina, het User Agency

Emakina is een digitaal agentschap met een wereldwijd bereik dat deel uitmaakt van Emakina Group (een bedrijf van EPAM Systems Inc - NYSE: EPAM),een van de meest toonaangevende onafhankelijke digital agencies, met 26 kantoren in 18 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.

Als ambassadeurs van de gebruikers plaatst Emakina de verwachtingen en eisen van de gebruiker centraal in elke digitale ervaring. Deze aanpak biedt de klanten van het agentschap en hun merken een bevoorrechte relatie met hun nieuwe leiders: de consumenten van het digitale tijdperk. Meer informatie vindt u op www.emakina.com.