Västerbottensost® och Emakina lanserar ”The Swedish Carbonara” med Svenska Kocklandslaget.

I samband med lanseringen av Västerbottensost® nya Matlagningsbit har Emakina tagit fram en kampanj som utmanar det heligaste av det heliga i det italienska köket – parmesanosten och den klassiska Pasta Carbonaran.

”Äkta Carbonara” är ett omtvistat och ständigt debatterat ämne som väcker starka känslor, både runt köksbord och på nätet – något som bland annat uppmärksammats i den populära podcasten Flashback Forever.

Nu vill Västerbottensost® och Emakina röra om ytterligare i pastagrytan i ”Carbonaragate” genom att låta Anders Karlsson från Svenska Kocklandslaget ta fram Sveriges egna carbonararecept med klassiska svenska smaker.

– Vi tänkte så här: Italien har ju sina nationalostar pecorino och parmesan, i Sverige har vi Västerbottensost® som också är helt förträfflig att riva över pastan. Det vill vi påminna alla carbonarakingar om, säger Simon Göthson, kreatör på Emakina.

Utöver Västerbottensost® och de obligatoriska ingredienserna pasta, äggula och svartpeppar innehåller ”The Swedish Carbonara” även mer nytänkande inslag som suovas, svamp, kål, brynt hasselnötssmör och gräddmjölk.

– Grädden är antagligen det italienarna kommer bli mest vansinniga över, men jag tycker att man får bryta mot reglerna om man behärskar grunderna och har koll på originalet – i slutändan handlar ju matlagning bara om att det ska smaka gott, säger Anders Karlsson, coach Svenska Juniorkocklandslaget.

Kampanjen gick ut v.7 på Facebook, Instagram och YouTube.
Reklamfilmen är producerad av Con Leche Films.

Se filmen och receptet här: The swedish carbonara

För mer information kontakta:
Nicki Hallenberg, projektledare, Emakina

Emakina.SE
Om Emakina

Om Emakina – The User Agency

Emakina är en digital fullservicebyrå som arbetar med välkända globala kunder. Emakina är en del av Emakina Group som ägs av EPAM Systems Inc. (NYSE: EPAM). Byråns teknologi-och marknadsföringsexperter hjälper kunderna att utveckla effektiv marknadsföring och kreativa lösningar på alla typer av affärsutmaningar. Oavsett om det handlar om nytänkande applikationer, webbplatser, e-handelsprojekt eller kreativt innehåll och kampanjer står användarnas krav och förväntningar alltid i fokus för upplevelsen. Tillsammans bygger vi verkliga relationer mellan varumärken och konsumenter i en digitaliserad värld.

Läs mer på emakina.se

Medborgarplatsen 25