Visit.brussels tilt zijn digitale transformatie naar een hoger niveau met een b2b- en b2c-platform dat ontwikkeld werd in samenwerking met Emakina

visit.brussels, het Brusselse promotie- en communicatiebureau voor toerisme en evenementen, onthult een gloednieuw digitaal platform dat nu al tot indrukwekkende resultaten heeft geleid. Sinds de lancering in augustus is het engagement de hoogte in geschoten, hebben duizenden mensen de site langdurig bezocht, en nemen de inkomsten uit e-commerce gestaag toe.

Dankzij onderbouwde en zorgvuldig uitgewerkte gebruikerservaringen speelt het nieuwe webportaal in op de behoeften van een grote verscheidenheid aan stakeholders en bezoekers van de Belgische hoofdstad – van inwoners en buitenlandse reizigers tot reisbureaus, partners en de MICE-sector. Dit is het ultieme platform om Brussel in de schijnwerpers te zetten als Europese topbestemming met bijzondere aandacht voor duurzaam toerisme.

Belangrijke drijfveer voor b2b- en b2c-toerisme

De coronapandemie heeft een ware transformatie op gang gebracht, met het doel om hoogwaardig, duurzaam toerisme in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te stimuleren en promoten. Visit.brussels deed een beroep op Emakina om de behoeften van gebruikers te onderzoeken, en de gebruikerservaringen van het begin tot het einde te stroomlijnen. Emakina identificeerde verschillende mogelijkheden om waarde te creëren via digitale diensten en content, en zo het engagement van alle stakeholders te verhogen. Achter de schermen werden ruim 50 verschillende b2b- en b2c-websites en -platformen onder de loep genomen en opnieuw uitgedacht binnen het digitale ecosysteem van de organisatie.

Frisse nieuwe look, voor bedrijven én particulieren

Het nieuwe platform is een handige tool voor partners en bezoekers om Brussel te (her)ontdekken en hotels, musea en evenementen te promoten met actuele informatie. Het resultaat is een boeiende, gebruiksvriendelijke website met een speels design, en afzonderlijke pagina's voor bezoekers, professionals en de pers.

Bezoekers vinden er alle informatie die ze nodig hebben om hun verblijf in Brussel te plannen – van accommodaties en eetgelegenheden tot must-see attracties en uitgestippelde routes. Daarnaast bevat het platform een heleboel unieke tips om van de platgetreden paden af te wijken (bv. fietsvriendelijke en ecologische accommodaties), en tal van foodie-adresjes die zelfs geboren en getogen Brusseleirs zullen inspireren. De uitgebreide eventagenda kan gefilterd worden op basis van verschillende interesses (bv. film, tentoonstellingen en uitgaansleven) en bevat tal van verrassende activiteiten. Er worden zowel reguliere als lastminutetickets verkocht.

Op de site voor professionals helpt het Convention Bureau bedrijven geweldige evenementen te organiseren met gratis advies en diensten. Er zijn ook specifieke pagina's voor de reissector, internationale verenigingen en de filmbranche. Op de pagina voor partners kunnen lokale toeristische bedrijven terecht voor ondersteuning bij de ontwikkeling van hun activiteiten, bijvoorbeeld met zichtbaarheid in communicatiemedia, opleidingen, events en informatiebronnen. Tot slot bevat de persruimte alle essentiële informatie voor journalisten en de media.

"Het doet ons plezier dat we voor visit.brussels een uniek toeristisch platform mochten ontwikkelen om de brede waaier aan diensten en activiteiten in de schijnwerpers te zetten", zegt Tim Wolfs, managing director van Emakina.BE. "We zijn enorm trots op deze succesvolle digitale transformatie, waarbij Brussel gepromoot wordt als een van de topbestemmingen in Europa en pionier op het gebied van duurzaam en waardevol toerisme. Net als visit.brussels hebben wij een passie voor onze veelzijdige hoofdstad, en koesteren we de ambitie om unieke ervaringen te creëren voor bezoekers en inwoners van deze bruisende stad."

Na een digitaal transformatietraject van drie jaar is alles nu helemaal klaar om Brussel te promoten als een van de topbestemmingen in Europa. Via het gloednieuwe platform kunnen b2b- en b2c-gebruikers in een handomdraai unieke belevingen vinden in deze wervelende metropool.

Over Emakina, an EPAM company

Emakina is een digitaal agentschap met wereldwijd bereik dat deel uitmaakt van Emakina Group,een van de toonaangevende digitale groepen van onafhankelijke digitale bureaus, met 26 kantoren in 18 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika. De groep werd overgenomen door EPAM Systems, Inc in november 2021. Als de ware ambassadeurs voor de 'User' plaatst Emakina hun noden en verwachtingen centraal bij elke digitale ervaring. Deze aanpak geeft Emakina's klanten en hun merken een bevoorrechte relatie met hun nieuwe leiders, de consumenten van de digitale tijd. Lees meer op www.emakina.group en volg ons op Twitter @EmakinaGroup

Emakina, an EPAM company